پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ |۱۸ محرم ۱۴۴۶ | Jul 25, 2024
دبیرستان اسلامی بلژیک

حوزه/ برای نخستین بار، دبیرستان اسلامی در بروکسل، پایتخت بلژیک آغاز به کار می کند و مسلمانان این شهر که یک چهارم از جمعیت آن را تشکیل می دهند می توانند فرزندان خود را به یک دبیرستان اسلامی بفرستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در میان رشد تقاضا برای تحصیلات اسلامی در بلژیک، اولین دبیرستان اسلامی پنجشنبه این هفته در این کشور افتتاح می‌شود تا خیل دانش‌آموزانی که منتظر فراهم آمدن فرصتی برای تحصیل در مدرسه‌ای اسلامی بوده‌اند بتوانند تحصیلات خود را ادامه دهند.

دبیر کمیته شش نفره آموزش‌های اسلامی بلژیک در این باره می‌گوید: «تقاضای بسیار زیادی برای تحصیلات اسلامی در جامعه مسلمانان بلژیک وجود دارد؛ امسال ما حدود 200 دانش‌آموز متقاضی ثبت‌نام در مقطع متوسطه داریم ولی متأسفانه این مدرسه برای همه این دانش‌آموزان ظرفیت ندارد.»

وی در این باره توضیح داد: «فلسفه ایجاد مدارس اسلامی عمل به مسئولیتمان در آموزش دین اسلام و زبان عربی به دانش‌آموزان است. در این مدارس همچنین همه جشن‌ها و مراسم اسلامی برگزار می‌شود.»

این دبیرستان برای سال جاری از 144 دانش‌آموز دختر و پسر ثبت نام به عمل آورده و برای 40 دانش‌آموز باقی‌مانده امکان ثبت‌نام وجود ندارد.

بنا بر قوانین نظام آموزشی بلژیک، مسلمانان می‌توانند مدارسی برای خودشان در این کشور تأسیس کنند که در آنها برنامه درسی مشابهی با برنامه درسی سایر مدارس بلژیک ارائه می‌شود. این مدارس تحت نظارت مقامات بلژیکی خواهد بود.

بعداز پایان برنامه عادی مدرسه، دو ساعت کلاس آموزش زبان عربی برای دانش‌آموزان تدارک دیده شده که البته حضور در آن اختیاری است.

فعالیت 3 دبستان اسلامی دربروکسل

در حال حاضر سه مدرسه ابتدایی اسلامی در بروکسل دایر است: اولین آنها به نام الغزالی در سال 1989 تأسیس شد. دومی که قلم نام دارد در سال 2011 افتتاح شد و سومی به نام فضیلت در سال 2013 شروع به کار کرد. این سه مدرسه ابتدایی روی هم رفته 800 دانش‌آموز دارند.

دبیر کمیته شش نفره آموزش‌های اسلامی بلژیک می‌گوید: «از امسال به ما اجازه داده شده که مدرسه‌ای در سطح متوسطه هم افتتاح کنیم که این مدرسه که "فضیلت2" نام دارد روز پنجشنبه آغاز به کار می کند. این اولین باری است که یک دبیرستان اسلامی در بلژیک تأسیس می‌شود.»

البته در برنامه مدارس عمومی بلژیک هم دو ساعت کلاس تعلیمات دینی برای دین‌های شناخته شده مثل مسیحیت، اسلام و یهودیت وجود دارد. بنا بر این قانون از سال 1975 میلادی کلاس‌های تعلیمات اسلامی در مدارس فرانسوی و هلندی برقرار می‌شده است.

25 درصد جمعیت بروکسل، مسلمانند

بلژیک اولین کشور اروپایی است که اسلام را به عنوان یکی از ادیان شناخته شده به رسمیت شناخت. مسلمانان کشور بلژیک حدود 638 هزار نفر تخمین زده می‌شوند،  این کشور حدود یازده میلیون نفر جمعیت دارد. بیش از 25 درصد از جمعیت بروکسل مسلمان هستند. 77 مسجد و نمازخانه در بروکسل و 300 مسجد در کل کشور بلژیک وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha